Pražská MHD, nebo veřejná doprava vůbec je v současné době hodně diskutované a často zbytečně medializované téma. Vždyť každý "sockou" jezdí, takže všichni cestující jsou vlastně odborníky přes dopravu. Podle toho pak vypadají debaty na internetu a bohužel i některé dosti tendenční "odborné" články. Vše vypadá jako nekončící souboj mezi odpůrci a zastánci veřejné dopravy. Na obou stranách jsou jedinci s velmi extrémním názorem a jak to tak bývá, pravda je někde uprostřed. Na každém je pravdy trochu. Koho neštvou hlučné, agresivně neohleduplné a nevkusně nevzhledné SUV obludy a jiné potvory ve stísněném prostoru historického centra Prahy?Koho neuráží čoudící dálnice vedená přímo centrem města?Nad Žitnou otevřete na pul dne okno a můžete malovat. Jenže člověk si tak nějak zvykl. Opravdovou agresi a "nežitelnost" urbanisticky zdeformovaného města si člověk uvědomí až po příjezdu na tiché a klidné místo. Bohužel. Pražský občas snese všechno. Asi.
Na druhou stranu, i přes nabízenou alternativu v podobě MHD, je tu mnoho pádných argumentů z druhé strany. Čistota dopravních prostředků je otřesná, a to hlavně v okrajových částech Prahy, intervaly v některých případech značně poddimenzované (metro A,B), vůbec jízdní řád trpí základními nedostatky, za které by mne vyhodili od zkoušky hned v prvním ročníku (např souběžnost linek i v úplně jednoduchých případech je na katastrofické úrovni, během deseti minut vám třeba odjedou všechny linky jedoucí stejným směrem a pak pul hodiny nic - viz černý most), katastrofický stav vozového parku ostatních dopravců (vyjma DP) a hlavně, zoufalý stav infrastruktury, která tuhle je v dezolátním stavu a tamhle i dobře udržovaná nesplňuje kapacit
ní předpoklady dnešní poptávky ( nástupiště metra Florenc C je toho zářným příkladem). Ne všechno je však pozůstatek bolševismu. Proč deset let stará stanice Černý most je na rozpadnutí a o kilometr dál stanice Rajská zahrada vypadá téměř jako nová?
Odpovědí je mnoho, ale myslím že ta podstatná byla už zodpovězena v prvních větách. Chybí nám nejenom odborníci na slovo vzatí, ale hlavně lidé s chutí udělat něco pořádného, ne jenom aby se TO postavilo. Ale aby to to splňovalo účel i dlouho po tom co odjeli poslední stroje ze stavby a přijel první dopravní prostředek.
A na to že to jde, se stačí podívat do zahraničí ( o tom snad někdy příště). To se pak člověk musí smát, když někdo prohlásí, že pražská MHD je jedna z nejlepších na světě. Ano, MOHLA by být, ale nabídkou a kvalitou služeb cestujícím rozhodně není. Jenže to by opravdu každý člověk podílející se na výsledném produktu dopravy musel vědět, proč to dělá, jak to má dělat nejlépe a kdo ho alespoň z části opravdu platí.
Na obrázcích lze vidět, jak vypadá plně nízkopodlažní kolejové vozidlo pro hromadnou přepravu cestujících ve francouzskému městě Nancy (maximální snaha o pozitivní diskriminaci osobní automobilové dopravy ve prospěch MHD, cyklistů a chodců). Na dalším příkladu z francouzského města Mulhouse lze pak vidět mimo půvabných žlutých nízkopodlažních souprav, jak může vypadat křížení tramvajových tratí v městské zástavbě. V této koncepci v našich končinách naprosto nerealizovatelné. Zastaralé normy a hlavně jistá do sebezahleděnost místních inženýrů jsou toho jasnou příčinou. Jak by řekl ing.arch. Patrik Kotas - Rostou tam snad jiné stromy, mají tam jiný písek na beton a vypadají tam barvy jinak než u nás?

Na obrázcích lze vidět, jak vypadá plně nízkopodlažní kolejové vozidlo pro hromadnou přepravu cestujících ve francouzskému městě Nancy (maximální snaha o pozitivní diskriminaci osobní automobilové dopravy ve prospěch MHD, cyklistů a chodců). Na dalším příkladu z francouzského města Mulhouse lze pak vidět mimo půvabných žlutých nízkopodlažních souprav, jak může vypadat křížení tramvajových tratí v městské zástavbě. V této koncepci v našich končinách naprosto nerealizovatelné. Zastaralé normy a hlavně jistá do sebezahleděnost místních inženýrů jsou toho jasnou příčinou. Jak by řekl ing.arch. Patrik Kotas - Rostou tam snad jiné stromy, mají tam jiný písek na beton a vypadají tam barvy jinak než u nás?

Žádné komentáře:
Okomentovat