úterý 9. června 2009

Předzkoušková potřeba - Psychologie


Tak si to projděme ještě jednou...Dopředu upozorňuji, že se bude jednat o neuvěřitelně nudnou záležitost.

Jedná se o psychologii zaměřenou na učitelskou praxi. Na úvod je třeba říci, že psychologie vztahů žákovských, mezitřídních a učitelských se odehrává v rovině sociologie. Jde o sociální zařazení a role jedinců i skupin lidí, kdy každý mmusí do určité míry splňovat dané parametry určené kulturou, ve které se nachází, musí respektovat dané normy, hodnoty a vzorce chování. Stát se sociální bytostí obnáší tedy určitá pravidla. Během zařazování do skupiny lidí, kterými jsme dlouhodobě obklopeni je nutné rozvíjet u jedinců následující charakteristiky- druhové (řeč), kulturně specifické (hygiena) a individuální (identita). K tomu je člověk vychováván dvěma způsoby, buď tzv. posilováním - fourmou odměn a trestů, nebo modelováním, které probíhá v nás samých v situaci, kdy se s něčím, nebo s někým stotožňujeme, nebo ho napodobujeme. Prostředí ve které se naše osobnost utváří je v první řadě rodina, pak škola, vrstvenické skupiny a v neposlední řadě jsou to média. Velice důležité pro náš rozvoj jsou rodinné podmínky, za kterých vyrůstáme. Do jaké míry naši rodiče oddělují veřejnou a soukromou sféru, jaký je důvod založení rodiny, jeké je postavení žen a mužů, trvání rodiny a případná možnost jejího rozpadu, závislost na dalších institucích apod.

Zajímavé je, že naše socializace se odráží i z našeho dětsví. Zní to logicky, ale do 16. století pojem dětství neexistoval, tudíž průběh socializace byl naprosto odlišný.

No...jsem za prvním odstavcem obrovského kvanta textu. Nejen, že je to nuda, nevíc to vůbec neubíhá...

1 komentář:

Unknown řekl(a)...

Ale dáš to ne ?
esp. už jsi to dala :-)